Постинг
18.08.2017 18:29 -
Психоактивна зависимост
Както вече знаете от заглавието, днес ще говорим за психоактивната зависимост на човека. Обект на зависимостта може да са наркотици, секти, психоалергии, хазартни игри, агресивна реклама и др. И независимо от това дали става дума за секта или наркотик, причините които водят хората до някаква форма на зависимост са едни и същи.
**************************************************************
1. Незадоволени потребности. Това е компенсация или опит да бъдат задоволени няколко основни потребности: от обич (да обичаш и да бъдеш обичан), от сигорност (някой да се грижи за теб), от това някой да те забележи и живота ти да има смисъл, да се чувстваш пълноценен. Начинът на задоволяване на тези потребности не ни е известен по раждане. Тези умения се учат от хората, които ни заобикалят и е много важно как те са се отнасяли с нас и се отнасят с нас.
*****************************************************************
2. Самоконтрол. Той е свързан и с модела, който се нарича локус (локализация) на контрол. Всъщност тук няма нищо сложно за обясняване. Смята се, че хората могат да бъдат разделени на два типа в зависимост от това как се справят с нещата от живота:
- С вътрешен локус на контрол- това са хората, които вярват в своите потребности и при решаване на проблемите си полагат необходимите за това усилия. Ако претърпят неуспех, търсят причината в себе си и са по-устойчиви на групов натиск и влияние "отвън".
- С външен локус на контрол- такива хора са по-неуверени, считат себе си за не особено способни, приписват успехите си на някой друг или на късмета. Те са по-тревожни и лесно се влияят от другите. Ако имат проблеми, те по скоро бягат от тях. Рискът да попаднат под зависимост е много по-голям.
На практика "чистите" типове се срещат рядко.
Обикновено доминира единят или другият.
*****************************************************************
3. Възпитанието- Когато има разбиране и подкрепа в семейството, детето изгражда добри модели за справяне с проблемите в живота. Липсата на тези неща води до безпомощност. Тя се нарича научена безпомощност и може да възникне или при авторитетен модел на възпитание (когато детето е всячески ограничавано) или когато не му се задават ясни граници и детето не успява да се ориентира. И в двата случая резултатът е един и същ- незавъзможност то да прави избори и да взема решения самостоятелно. И следователно, вече като възрастен човек постоянно търси някой, който да прави това вместо него (компанията, семейството, властта и т.н)
**************************************************************
1. Незадоволени потребности. Това е компенсация или опит да бъдат задоволени няколко основни потребности: от обич (да обичаш и да бъдеш обичан), от сигорност (някой да се грижи за теб), от това някой да те забележи и живота ти да има смисъл, да се чувстваш пълноценен. Начинът на задоволяване на тези потребности не ни е известен по раждане. Тези умения се учат от хората, които ни заобикалят и е много важно как те са се отнасяли с нас и се отнасят с нас.
*****************************************************************
2. Самоконтрол. Той е свързан и с модела, който се нарича локус (локализация) на контрол. Всъщност тук няма нищо сложно за обясняване. Смята се, че хората могат да бъдат разделени на два типа в зависимост от това как се справят с нещата от живота:
- С вътрешен локус на контрол- това са хората, които вярват в своите потребности и при решаване на проблемите си полагат необходимите за това усилия. Ако претърпят неуспех, търсят причината в себе си и са по-устойчиви на групов натиск и влияние "отвън".
- С външен локус на контрол- такива хора са по-неуверени, считат себе си за не особено способни, приписват успехите си на някой друг или на късмета. Те са по-тревожни и лесно се влияят от другите. Ако имат проблеми, те по скоро бягат от тях. Рискът да попаднат под зависимост е много по-голям.
На практика "чистите" типове се срещат рядко.
Обикновено доминира единят или другият.
*****************************************************************
3. Възпитанието- Когато има разбиране и подкрепа в семейството, детето изгражда добри модели за справяне с проблемите в живота. Липсата на тези неща води до безпомощност. Тя се нарича научена безпомощност и може да възникне или при авторитетен модел на възпитание (когато детето е всячески ограничавано) или когато не му се задават ясни граници и детето не успява да се ориентира. И в двата случая резултатът е един и същ- незавъзможност то да прави избори и да взема решения самостоятелно. И следователно, вече като възрастен човек постоянно търси някой, който да прави това вместо него (компанията, семейството, властта и т.н)
Facebook се срина. Услугите на Meta са н...
Енергетиката на древния град в картината...
СИТУАЦИОНЕН ПОДХОД
Енергетиката на древния град в картината...
СИТУАЦИОНЕН ПОДХОД
ама къде слагаш отдавна дефинираната Психоактивност на самотните хора чрез Бягството им пред телевизора, компютъра, таблета и пр.
Там те са Намерени като Жертва за една жестока манипулативност... сравнявана със силна дрога!
Виждам все повече хора (за жалост и деца) с психоактивна зависимост пред електронни монитори, и толкова зомбирани и извън реалния свят, че по добре да им бяхте дали една марихуанка да дръпна ячко и да поспят :-)))
цитирайТам те са Намерени като Жертва за една жестока манипулативност... сравнявана със силна дрога!
Виждам все повече хора (за жалост и деца) с психоактивна зависимост пред електронни монитори, и толкова зомбирани и извън реалния свят, че по добре да им бяхте дали една марихуанка да дръпна ячко и да поспят :-)))
След изброените секти, наркотици , психоалергии, агресивна реклама и др. Под други са всички тези неща които вие изброихте. Зависимите неща са много.
цитирайЗагубата на смисъл в живота е също важна причина за попадане под влияние на една или друга зависимост. Обикновено това води до депресия, антидепресанти и т.н и си в капана на зависимостта.
Колкото до локус на контрола, в България е външен. Така са възпитавани поколения наред и като цяло нацията ни е белязана от външната причина за неуспехите ни. За съжаление и в друго отношение куца народопсихологията ни - начина по който си възпитаваме децата, за което съм напълно съгласна с автора. Схемата, която се предоставя на децата е обикновено ти си добър, но другите не, т.е основата в конструкта на детето не е базисно доверие, а базисна враждебност. Привързаността на родители към дете и обратното не дават възможност за самостоятелност и не се прекъсва психологическата връзка с майката. Като се има в предвид, че моделът на възпитание се повтаря, то и бащата няма да си свърши работата и няма да научи детето на самоинициативност. Излиза, че поколения наред в България са сбъркани и ще е необходимо твърде много време, за да се промени стереотипа.
цитирайКолкото до локус на контрола, в България е външен. Така са възпитавани поколения наред и като цяло нацията ни е белязана от външната причина за неуспехите ни. За съжаление и в друго отношение куца народопсихологията ни - начина по който си възпитаваме децата, за което съм напълно съгласна с автора. Схемата, която се предоставя на децата е обикновено ти си добър, но другите не, т.е основата в конструкта на детето не е базисно доверие, а базисна враждебност. Привързаността на родители към дете и обратното не дават възможност за самостоятелност и не се прекъсва психологическата връзка с майката. Като се има в предвид, че моделът на възпитание се повтаря, то и бащата няма да си свърши работата и няма да научи детето на самоинициативност. Излиза, че поколения наред в България са сбъркани и ще е необходимо твърде много време, за да се промени стереотипа.
. Съгласен съм с теб, защото реално погледнато е така. Но не всеки би разбрал правилно това което ние искаме на кажем и покажем. Ако се опиташ да дадеш правилният съвет на някого за да му помогнеш, той би ти отговорил че знае всичко, но кое е това всичко обаче?
Човек е създаден за да се учи цял живот, никой не се е родил за да знае всичко.
цитирайЧовек е създаден за да се учи цял живот, никой не се е родил за да знае всичко.